FAQ - Vanliga frågor & svar
Hur ansöker man?
Du fyller i formuläret under fliken Ansök Privat eller Ansök Förening. Viktigt att fylla i alla rader.
Kontrolleras uppgifterna?
Observera att kontroll av lämnade uppgifter kan komma att göras genom en kreditupplysning. I samband med att du färdigställer ansökan behöver du med ett kryss godkänna att Ljungbergska kan komma att göra en sådan kreditupplysning.
Vad är ett familjebevis?
För privata ansökningar behöver ett familjebevis skickas in. Familjebeviset är gratis och beställs hos Skatteverket. Familjebevis är en typ av personbevis som visar vilka som tillhör din familj. Om du har elektroniskt bank-id kan du begära ut ditt familjebevis från Skatteverket här.
Observera att familjebeviset skickas till din folkbokföringsadress eller till särskild postadress. OBS! Var ute i god tid så du hinner få hem personbeviset innan ansökningsperioden öppnar.
Hur beställer jag ett familjebevis?
En del i att pröva om en familj är ekonomiskt behövande och uppfyller Ljungbergska stiftelsens kriterier för att ta emot ekonomiskt stöd är att ta in uppgifter om sökandens familjesituation. För att din ansökan skall godkännas måste du ladda upp ett familjebevis. Familjebevis är en typ av personbevis som visar vilka som tillhör din familj.
Måste ansökningen vara fullt klar när jag skickar in eller kan jag komma in med kompletteringar i efterhand?
För att vi ska kunna fatta ett beslut behöver ansökningen vara komplett från början. Du har den månad (mars eller oktober) på dig som ansökningstiden avser, från att du startat ansökan tills att den måste vara komplett innan du skickar in den. Beskriv er situation och fyll i samtliga uppgifter så noggrant som möjligt. Du måste kryssa för att du garanterar att uppgifterna stämmer samt att du godkänner att vi ev tar en kreditupplysning, i annat fall kan ansökan inte hanteras. Du behöver också scanna in ditt Familjebevis som du beställer från Skatteverket. Stiftelsen kan inte behandla en ansökan där uppgifter saknas.
Hur kompletterar jag ansökan med Familjebevis?
För att komplettera ansökan med Familjebevis behöver du inte upprätta en ny ansökan utan gå in i den föregående ansökan och komplettera endast den med Familjebevis.
Vem får ansöka?
Förälder, närstående eller förmyndare till barn eller ungdomar under 18 år (under 21 om de fortfarande går i skolan), bosatt i Halmstads kommun, kan söka bidrag.
När kan man ansöka?
Vi tar emot ansökningar två gånger per år, under mars (1/3 – 31/3) och oktober (1/10 – 31/10).
Hur ofta kan man ansöka?
Det finns ingen begränsning för hur ofta du kan ansöka. Däremot beviljas stöd max en gång per år.
Jag har fyllt i formuläret men det går inte att skicka, varför?
Det är viktigt att fylla i alla rader, annars skickas inte formuläret. Är det något du inte kan svara på, skriv "0" (noll) på raden. Du måste kryssa för att du garanterar att uppgifterna stämmer, i annat fall kan ansökan inte hanteras.
Hur vet jag att min ansökan har kommit fram?
Du får en automatisk bekräftelse när vi tagit emot din ansökan.
När får jag reda på om det blivit beviljat?
En månad efter att ansökningsperioden stängt, kan ni inhämta besked genom att logga in på ert skapade konto.
Får jag veta varför jag fått avslag?
Stiftelsen kan både bevilja och avslå ansökningar utan att motivera sitt beslut.
Kan jag överklaga ett beslut?
Nej, beslut kan inte överklagas.
Hur skickar jag in Familjebevis som bilaga?
Vi tar endast emot digitala bilagor varför du får ladda upp Familjebeviset här när du fått det som du beställer från skatteverket. Om du har problem med att ladda upp dokumentet digitalt försök få hjälp på exempelvis bibliotek, Medborgarservice, hos kurator eller socialtjänsten.